Användartips/Köpguide rullskidåkning (sommar)


Användartips/Köpguide rullskidåkning, rullskidor och rullskidstavar, val av bindning till mina pjäxor. Reservdelar till rullskidor. Hur riktar man om framhjulen om de drar snett?

vallastallskungen.se tipsar...     

Vallaställskungen tipsar...  "


För en vanlig motionär finns det egentligen ingen anledning att köpa något av de stora kända märkena som ligger på ca 2699-4399 krs klassen (exkl bindningar) då det nu finns en likvärdig och enligt mig bättre kvalitetsskida såsom BlackTrack NU till under halva priset. De har en snygg design och med lättrullade standardhjul så slutade min första tur på BlackTrack med ett stort leende på läpparna"  :-)

Kommentarer från de första kunderna..."Premiärturen gjord. Grymt sköna skidor. Som natt och dag jämfört med mina gamla!"..."Tack för jädra bra rullskidor provade i nya rullskidbann i Umeå 4,5 km rejält kuperad bana dom gick jättebra!" :-)



IMG_20200710_192130
IMG_20200710_192153
IMG_20200710_194719
IMG_20200710_194914
resizedimage900671-Skidbana-2

BlackTrack klassiska rullskidor levereras 2020-07-10 till självaste veteran världsmästaren Stefan "Pehe" Grannas (nordisk kombination 2001) i skidmetropolen Vörå, Finland. Vasaloppspremiär står på tur. Här är han i farten igen sex månader senare vid Vörå skidcentrum - Vöyrin hiihtokeskus.

Viktig 5 delars kit för rullskidsåkaren:


Du skyddar hjärnkontoret (1) och ögonen från en högt flygande stavspets eller väta o smuts som yr upp från framförvarande åkare (2). Du syns i trafiken o upptäcks av medtrafikanter (3). Du fixar långpassen med drickapauser o lite energitilltugg o har någonstans att förvara bilnycklarna/mobilen (4). Sist men inte minst Du undviker skavblåsor i händerna (5).

Jag saluför traditionella klassiska skidor i alustomme av märkena, OneWay, SWIX (fd ProSki) samt Swenor. Samtliga prisvärda o funktionella/beprövade. Hoppas du hittar ngt som passar i din smak.

 

 

Traditionella rullskidor eller rullskidor med broms? Vad anser vallastallskungen.se?

 

Du får ursäkta men rullskidor med broms är inget jag säljer och kommer ej heller att skaffa hem det i mitt sortiment. Fullkomligt onödigt för 95% av alla åkare... bara att sätt för ngn att tjäna pengar på ngt påhitt som i praktiken är bara klumpigt och som den vane åkaren skruvar bort efter några rundor efter man lärt sig att bromsa på traditionellt sätt. Finns

youtube-klipp på närmare tio olika sätt hur man kan bromsa på rullskidor, Kolla Bryntessons bromsskola  :-)

 

 

Finns reservdelar såsom kompletta hjul/-lager till rullskidor från vallastallskungen.se ?

 

Reservhjul/-lager kan tänkas behövas bytas efter ca 4-5 år om man rullskidar mycket i olika slitande väderlekar med regn, grus, sand och vägsalt. De rullskidor jag säljer är av vanliga märken (SWENOR, ONEWAY, SWIX) som finns gott om i varje vanlig sportafffär (skillnanden är att jag säljer de billigare !  :-)  och reservdelar hos specialister (XXL, Pöldersport polder.se, Skistar.com etc). Så i nuläget har jag inte satsat på det. Ifall ngn kund åberopar garanti (1 år) på sina rullskidor då självklart fixar jag fram nya hjul eller vad det nu må vara som har reklamerats. Det är en medveten strategi jag har gjort för att hålla ner lagerkostnaderna (reservhjul/lager är skitdyra sgs som ett par nya rullskidor från vallastallskungen.se  :-) 

Rullskidor och underhåll?

 Tips. Rullskidor är sgs underhållsfria men för att de ska hålla länge och fungera väl finns det några saker du bör tänka på. Problem kan uppstå när man tränat i blöta förhållanden då smuts, salt och dylikt tränger in i rullskidans kullager och lagren börjar kärva och föra oväsen. OBS. Lite oväsen får man nog alltid räkna med efter en tid - det är sgs oundvikligt och betyder inte att det är något fel på skidorna. Grundregeln må vara - När din rullskidskompis säger att hen störs av allt oväsen eller inte längre hör dig när ni kommunicerar med varandra under träningsrundan då kan du börja tänka på att införskaffa och byta till nya reservshjul.

 

Här kommer därför tre enkla bra tips:

 

  1. Efter åkning i regn, spola bort all smuts och grus från skidan och bindningarna. Använd ej högtryck som kan tränga in vatten i lagren i onödan. Man kan droppa på lite cykelolja i lagren. Undvik rostskydds spray, typ CRC - som kan tränga ut fett vilket inte är bra..
  2. Vänd sida på rullskidorna efter halva passet, då ökar du livslängden på hjulen och minimerar risken för snedslitage.
  3. Slutligen, glöm inte cykelhjälm och reflexväst!

 

Hur riktar man om framhjulen på rullskidorna om de drar snett?

I rullskidskartongen från tillverkaren OneWay ligger också en manual. Studera den och spara den ifall du i framtiden skulle behöva rikta om framhjulen så de rullar rakt. (se bild ovan). 


Ägare av BlackTrack rullskidan:

Följer man tex Swenors rekommendationer hur man riktar om hjulen på rullskidorna räcker det med att slå med hammare lite grann på gaffelns hjulbult neråt åt den rikting man vill ändra rullriktningen. På BlackTrack kan det funka men nedan visas ett mycket mer effektivt sätt att justera rullriktningen ifall dina skidor skulle mot förmodan dra snett från fabrik (ca 1-2% av alla sålda skidor). Mitt tips, dvs som jag servar dem förevisas här nedan i text och bildspel:


Här har inkommit en reklamation på en skida som drar till vänster (se blå tejpmarkering). Vi önskar alltså att framhjulet skall justeras så det viker till höger något och börjar rulla rakt... Åtgärden blir att skruva loss hjulbulten med två st 10 mm:s skiftnyckel och lossa hjulet. Sedan kan man med en mindre metallborr (här 4,5 mm borr samma borrstorlek som jag monterar bindningshålen) eller fil slipa ner hjulbulthålet 1-2 mm neråt i den sida av gaffeln man önskar en förändrad rullriktning. Hålet blir då något ovalt och på så vis kan man justera rullriktningen när man åter fäster fast hjulbulten och justerar riktningen mot det nedslipade ytan. Drar till bulten rejält så hjulet hålls på sin plats. Testa sedan att rulla skidan på en plan yta en 4-5 meter rak linje för att checka rullriktningen. Givetvis kan man teståka på dem också och känna efter om de fortfarande drar åt ngt håll, efterjustera vid behov. OBS. borra aldrig upp ett större ovalare hål uppåt på gaffeln utan alltid neråt i riktningen mot den fästade laminatstommen. Önskar du skidans rullriktning på motsvarande sätt justeras till vänster (skidan drar till höger) (se sista tre bilderna i bildkollaget) så angriper du självfallet vänstra sidan av hjulgaffeln på motsvarande sätt som ovan beskrivet. Lycka till! 

IMG_20200407_111233
IMG_20200703_135524
IMG_20200703_134753
IMG_20200703_134929
IMG_20200703_134855
IMG_20200703_134945
IMG_20200703_135207
IMG_20200703_135015
IMG_20200703_135038
IMG_20200703_135048
IMG_20200703_135216
IMG_20200703_134911
IMG_20200703_135325
IMG_20200703_135435
IMG_20200703_135415

Rullskidstavar och vinteråkning?

 

Rullskidstavarna kan givetvis också användas vintertid för längdskidåkning på snö.

 

Du måste dock byta ut rullholken (rullskidspetsarna) till riktiga snötrugor. Det brukar fungera smidigt med värmepistol genom att värma försiktigt på rullholken tills stavlimmet smälter och du kan lossa rullholken och fästa dit en snötruga istället. Skulle du få problem med värmepistolförfarandet av ngn underlig anledning så kan jag rekommendera dig att prova att koka upp vatten istället för att använda värmepistol. Ett tillvägagångsätt är då att koka upp vatten och ha staven lutandes mot axeln och ovanför ett handfat. Sen sakta hälla vattnet i den del som ska bort. Det är ett skonsamt sätt värma upp limmet. På detta sätt kommer värmen hela vägen in i mitten och limmet släpper lättare. Det brukar räcka med cirka 1 liter vatten per del. Stavens rullholk är limmad från OneWay och alltså inget vallastallskungen.se har limmat själva.   

 

Likadant om du behöver korta av stavarna (varierar från rålängder till 5 cm:s längdintervaller från fabriken) så värmer du med värmepistol på och runt hela korkhandtaget ca 2-3 min eller ngt mer tills smältlimmet mjuknar upp o du kan dra av handtaget och kapa av /såga av staven till önskad längd. Värm åter limmet/korkhandtaget innan du placerar handtaget tillbaka på plats.

 

Hur långa rullskidstavar ska jag välja?

 

Utgå från denna rekommendation om du inte åkt skidor tidigare:

 

För klassisk rullskidåkning räkna med 0,83-0,85 x din kroppslängd i cm.

 

din kroppslängd   samt riktgivande stavlängd

160-164 cm innebär stavlängd ca 135 cm

165-169 cm innebär   stavlängd ca 140 cm

170-174 cm innebär   stavlängd ca 145 cm

175-179 cm innebär  stavlängd ca 150 cm

180-185 cm innebär    stavlängd ca 155 cm

186-191 cm innebär   stavlängd ca 160 cm

192-196 cm innebär  stavlängd ca 165 cm

197-200 cm --> välj stavlängd ca 170 cm

 

För inlinesåkning - skating (fri stil) 0,9 x din kroppslängd i cm.

 

OBS! oktober 2016 bestämde FIS att stavlängden (från stavspets till controllremmens   infästning) för klassisk åkning får max vara 83% av kroppslängden mätt ståendes på pjäxor. Hur noggrann man kommer att bli granska denna regel bland Vasaloppsmotionärerna återstår att se. Men det kanske kan vara klokt att börja träna med ngt kortare stakstavar i framtiden :-)

Vilken skidbindning passar till mina pjäxor?

 

Har du moderna pjäxor (ej äldre än 10 år) från följande fabrikat är det detta som gäller (se även bild nedan):

 

- Nya Salomon Prolink sulade pjäxor, NNN-rottefella sulad Alpina, Fischer, Madshus eller Rossignol: Då skall du välja NNN Rottefella Xcelerator eller Rottefella Performance. Du kan också välja bindningen SNS Prolink Access. Prolink heter Salomons svar på NNN-kompatibel bindning.

 

- SNS-pilot sulad Atomic, Salomon eller OneWay med två metallsprintar på undersida av sko: Då kan Du välja mellan  alternativen SNS Salomon Propulse RC2, Salomon Propulse RC,  Salomon Profil EQ, Salomon Auto Universal eller Salomon Pilot Sport Classic.

 

- SNS-profil sulad Atomic eller Salomon med endast en st metallsprint  längst fram på undersida av sko: Då krävs det att du väljer SNS Salomon Profil EQ eller SNS Auto Universal.

 

Vilken "Salomon-SNS"-sula som sitter på vilken sko beror på vilken sko det är!

Salomons sulor sitter på pjäxor av märket: Salomon, OneWay, samt nyare pjäxor av Atomic och äldre Fischer. Profil-skor heter "profil" i namnet. Pilot-skor heter "Pilot" i namnet. RS17 skor är dessa: S-Lab Skiathlon, S-Lab Classic, S-Lab Vitane Classic, Rc Carbon.


Enkel minnesregel är:

- NNN Rottefella, Salomon Prolink och nya Turnamic har två smala styrspår undertill längs pjäxans botten...
- Salomon profil och pilot pjäxor har ett st bredare styrspår mitt undertill pjäxans botten.   ( se bild nedan)

 

Sprid gärna info till dina skidvänner om www.vallastallskungen.se och dess fina produkter! :-)

 

Lycka till med din rullskidsträning!

 

mvh

vallastallskungen.se

Många nöjda rullskidmotionärer - välj även Du vallastallskungen.se!